Praktikbeskrivelse
PRAKTIKBESKRIVELSE Social- og specialpædagogik anden og tredje praktikperiode 2. udgave – Pædagoguddannelsen 2014 |
Praktikbeskrivelsen består af 2 hoveddele:
- Beskrivelse af praktikstedet
- Uddannelsesplan for anden og tredje praktikperiode. Specialiseringsmuligheder for Social- og specialpædagogik, herunder studerendes læringsmål og praktikvejleders praktikudtalelse
Vejledning til udfyldelse af denne praktikbeskrivelse med uddannelsesplan. Praktikinstitutionen udfylder de hvide felter med oplysninger om institutionen.
Under de enkelte praktikperioder udfyldes de relevante perioder med beskrivelser af hvordan man arbejder i institutionen med de respektive videns-og færdighedsmål.
Den studerende udarbejder læringsmål for den pågældende praktikperiode i skabelonen under uddannelsesplanen. Den studerendes læringsmål beskriver, hvordan han/hun konkret vil arbejde med periodens videns- og færdighedsmål i løbet af praktikken. (Man kan skille den studerendes læringsmål ud i et særskilt dokument).
Praktikvejleder udfylder praktikudtalelsen efter statusmødet. Der er skabelon hertil under den studerendes læringsmål. Praktikbeskrivelsen inddrager således både praktikstedets uddannelsesplan og den studerendes læringsmål samt praktikstedets praktikudtalelse. (praktikudtalelsen kan adskilles fra praktikbeskrivelsen, når den videregives til professionshøjskolen).
A. Beskrivelse af praktikstedet | ||
| Skriv i de hvide felter nedenfor | |
Institutionens navn: | Opholdsstedet Skovly | |
Adresse: | Friheden12 | |
Tlf.: | 59271410 eller 40347451 | |
E-mailadresse: | kontor@opholdsstedet-skovly.dk | |
Hjemmesideadresse: | www.opholdsstedet-skovly.dk | |
Åbningstider: | døgnåbent | |
Institutionsleder: | Maj-Britt H Petersen | |
Specialiseringsmuligheder på praktikstedet: For hurtigt overblik, sæt kryds ved de specialiseringsmuligheder, der er på praktikstedet. | Dagtilbudspædagogik | |
Skole- og fritidspædagogik | ||
Social- og specialpædagogik | X | |
Fysiske rammer, ude og inde: Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet). | Opholdsstedet Skovly består af 3 afdelinger fordelt på 1100 kvm2. Alle afdelinger har gennemgået en gennemgående renovering således at de fremstår lyse og hyggelige med mange muligheder for samvær i mindre eller større grupper. Tilhørende er en grund på 20000 kvm2 med multibane, shelters, hængekøjer,trampolin, legestativ og en natur sti rundt i vores parklignende område hvor der kan trænes med at cykle, stå på rulleskøjter mv. stien benyttes også som en samtale sti eller hvis man har brug for at gå en tur i eget tempo. Skovly ligger tæt ved skov og nærmeste by er Mørkøv hvor vi benytter os af de lokale fritidsmuligheder som spejder, gymnastik,fodbold mv. På samme matrikel befinder vores Dagbehandlingstilbud Skovly skolen sig også som har plads til 24 elever. Der er tilknyttet både interne og eksterne elever. Skovly og Skovly skolen har et tæt samarbejde med hinanden omkring de enkelte børn og unge. | |
Antal børn/unge/voksne: | 24 | |
Aldersgruppe: | 7-18 | |
Beskrivelse af målgruppen: | Børne og ungegruppen er kendetegnet ved at have betydelige sociale-følelses og adfærdsmæssige vanskeligheder. En del af gruppen har ADHD, autisme, angst, tilknytningsforstyrrelser og somatiske lidelser som Encoprese og epilepsi. | |
Indsatsområder/aktuelle projekter: | Se nedenstående. Projekter varierer henover året ift. Årshjulet. Der aftales projekter på gruppemøder ex. sund uge, skitræning, motorik mv. | |
Arbejdsmetoder: Beskrivelse af institutionens foretrukne pædagogiske metoder og begrundelser herfor. | Vi arbejder ud fra den tanke, at det er i relation til andre, at børnene/de unge udvikler både deres egenskaber, værdier og meninger. Relations pædagogik tager afsæt i en forståelse af, at det er via den gode relation, at vi kender børnenes udvikling og behov, og det er via den gode relation, vi får adgang til at arbejde med børnene/de unge og deres aktuelle behov. På Skovly arbejder vi ud fra at Relations pædagogik omhandler ”det” der sker i mødet mellem mennesker – med fokus på mødet og samspillet mellem den professionelle voksne – pædagogen og barnet. Det er i samspillet med andre mennesker, at vi udvikler vores selvforståelse, selvværd og selvtillid. Det er i relationerne, at vi giver og modtager anerkendelse. Derfor er relationer også centralt i forhold til den enkeltes læring. Relations pædagogik er ressource orienteret. Det tager udgangspunkt i det, der er, og ikke i mangler og fejlfinding. Det handler om at fokusere på det, der fungerer, det der fungerer godt, og det der giver mulighed for udvikling og trivsel. Relations pædagogik er inkluderende og ikke ekskluderende. Relations og ressource fokuseret pædagogik på Skovly har følgende omdrejningspunkter:
På Skovly arbejder vi i et struktureret miljø præget af forudsigelighed, tydelige rammer og grænser. De børn og unge som flytter ind på Skovly, vil opleve voksne der lytter til dem og som tilbyder støtte og vejledning i de situationer, hvor der er behov for det. De vil mærke, at de voksne som arbejder på Skovly er autentiske og nærværende. Vores fokuspunkter er blandt andet, at barnet/den unge får opbygget gode, solide redskaber både i forhold til at håndtere og forstå sig selv men også i sociale kontekster. At barnet/den unge får opbygget et fundament og en tro på sig selv. | |
Tværprofessionelt samarbejde: Faggrupper som institutionen samarbejder med. | Lærere, speciallæger, PPR, psykologer, sagsbehandlere | |
Personalegruppens sammensætning: | Pædagogisk uddannet personale. Håndværksmæssig relevant personalet Nattevagter | |
Praktikvejleders kvalifikationer: Hvis der er flere vejledere sættes antal ud for de forskellige kvalifikationer. Hvis der er en vejleder, sættes kryds ud for de forskellige kvalifikationer. | Praktikvejleder kursus (2 dages kursus) | |
Praktikvejlederuddannelse (6-8 ugers uddannelsesforløb på diplomniveau) | ||
Andet/andre uddannelser | Pædagoguddannelse Diplom i ledelse Certifikat i Disk profil | |
Forbesøgets tilrettelæggelse: Hvorledes inddrager praktikstedet flg. i forbesøget? · Den studerendes forberedelse til forbesøget · Dialog om praktikbeskrivelsen og uddannelsesplan · Dialog om gensidige forventninger inden praktikkens start · Introduktion til praktikstedet · Straffe- og børneattest, tavshedspligt, ansættelsesbrev til lønnede praktikker m.v. · Praktikstedets forventninger til den studerende · Drøftelsen af videns-, færdigheds og kompetencemål samt uddannelsesplan og formulering af læringsmål · Den studerendes mødeplan | Når de studerende er fordelt aftales der et ”god dav møde” hvor den studerende præsenteres for afdeling, afdelingsleder, tilbuddet og en rundvisning. Her bliver de studerende orienteret om indhentelse af straffeattest, børneattest, udfyldelse af stamkort og udarbejdelse af ansættelseskontrakt. Skema gennemgås og justeres på plads ved behov. Forventninger afstemmes og vi ligger altid roligt fra land ift at man lige skal lande på afdelingen, hilse på kollegaer og møde målgruppe. Der drøftes vores tilbuds indsatser og pædagogik holdt op imod den studerendes læringsmål | |
Planlægning af de første dage på praktikstedet: · Introduktion til institutionen, hverdagens organisering og stedets kultur. | Som studerende er man ”føl” på afdelingen på de første vagter. Efterfølgende kobles man på fast personale som forsat introducere hverdag, praksis, opmærksomhedspunkter | |
Organisering af kontakt til professionshøjskolen i forbindelse med: · praktikudtalelse · Afsluttende prøve Uddyb, hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring/problemer i praktikforløbet. | ||
Dato for sidste revidering: |
B. Uddannelsesplan anden og tredje praktikperiode c) Social- og specialpædagogik |
Pædagoger med denne specialisering har særlige kompetencer til at indgå i social- og specialpædagogisk arbejde med mennesker i forhold til tre overordnede målgrupper:
|
Social- og specialpædagogik 2. Praktikperiode Kompetenceområde: Relation og kommunikation Området retter sig mod pædagogens relationer, professionelle kommunikation og pædagogiske aktiviteter og midler i pædagogisk praksis. | ||
Kompetencemål: Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på et etisk forsvarligt grundlag. | ||
Vidensmål: Den studerende har viden om…. | Færdighedsmål: Den studerende kan….. | Hvordan afspejler videns- og færdighedsmålene sig i praksis? Hvilke læringsmuligheder tilbyder vi? Hvordan understøtter vi den studerendes læring? |
kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale, | kommunikere professionelt, etablere og indgå̊ i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner, | |
professionsetik og pædagogiske værdier, | analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber, | |
konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd, | vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder, | |
bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning i den socialpædagogiske praksis og | tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv og | |
hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv. | vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring. | |
førstehjælp. | udføre grundlæggende førstehjælp. | |
Anbefalet relevant litteratur: | ||
Særlige information om 2. praktikperiode | ||
Arbejdsplan for studerende: Hvilke tidsrum skal den studerende forvente at arbejde indenfor. Kan den studerende forvente at arbejde alene? | ||
| ||
Den studerendes placering på praktikstedet. Tilknytning til gruppe/stue/afdeling. | ||
| ||
Organisering af praktikvejledning. Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? | ||
|
Studerendes læringsmål, kompetencemålsstatus og praktikudtalelse for 2. praktikperiode |
Studerendes navn: |
|
| Praktikvejleders navn: |
|
Studerendes studienr: |
|
| Praktikvejleders mail: |
|
Studerendes klasse: |
|
| Praktiksted: |
|
Uddannelsessted: |
|
| Tlf. til praktikvejleder: |
|
Kompetencemål:
Den studerende kan kommunikere professionelt i relation til målgruppen og kolleger og kan på̊ den baggrund gennemføre pædagogiske aktiviteter på̊ et etisk forsvarligt grundlag.
Læringsmål 1 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om kommunikationsformer og relationsdannelse, herunder om den professionelle samtale | Færdighedsmål: Den studerende kan kommunikere professionelt, etablere og indgå i professionelle relationer til mennesker i udsatte positioner | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde , helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 2 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om professionsetik og pædagogiske værdier | Færdighedsmål: Den studerende kan analysere og vurdere etik, magt og ligeværd i sin egen og andres tilgang til det enkelte menneske og til fællesskaber | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde , helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 3 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om konflikt- og voldsforebyggelse, konfliktnedtrapning og udadreagerende adfærd | Færdighedsmål: Den studerende kan vurdere konflikter, forebygge og håndtere konflikter samt evaluere indgreb i konflikt- og voldsepisoder | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde , helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 4 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning i den socialpædagogiske praksis | Færdighedsmål: Den studerende kan tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn, unge og voksnes kreativitet og perspektiv | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde , helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 5 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om hjælpemidler og professionsteknologier i et lærings- og udviklingsperspektiv | Færdighedsmål: Den studerende kan vurdere og anvende hjælpemidler og professionsteknologier i samarbejde med mennesker med særlige behov med henblik på at understøtte udvikling og læring | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde , helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 6 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om førstehjælp | Færdighedsmål: Den studerende kan udføre grundlæggende førstehjælp | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde , helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Praktikvejleders generelle kommentarer | |
Her mulighed for udtalelse om generelle forhold ved den studerendes deltagelse i praktikforløbet. |
|
Dato for udtalelse
|
|
Social- og specialpædagogik 3. Praktikperiode Kompetenceområde: Samarbejde og udvikling Området retter sig mod samarbejdsrelationer i og udvikling af social- og specialpædagogisk praksis i samspil med målgrupperne. | ||
Kompetencemål: Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte de tre målgruppers lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører. | ||
Vidensmål: Den studerende har viden om…. | Færdighedsmål: Den studerende kan….. | Hvordan afspejler videns- og færdighedsmålene sig i praksis? Hvilke læringsmuligheder tilbyder vi? Hvordan understøtter vi den studerendes læring? |
institutionelle, organisatorske og ledelsesmæssige rammer for social- og specialpædagogiske indsatser, | agere professionelt inden for de givne institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer, | |
forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder, | foretage en faglig vurdering af de metoder, som anvendes på̊ praktikstedet, | |
tilgrænsende fagligheder og rammerne for tværprofessionelt samarbejde, | indgå̊ i tværprofessionelt samarbejde om løsningen af konkrete opgaver og/eller problemstillinger, | |
opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupperne, professionelle, frivillige og pårørende, | redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i et mangefacetteret samarbejde, | |
forandringsprocesser og innovation, | deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, | |
didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og | sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og | |
Anbefalet relevant litteratur: | ||
Særlige information om 3. praktikperiode | ||
Arbejdsplan for studerende: Hvilke tidsrum skal den studerende forvente at arbejde indenfor. Kan den studerende forvente at arbejde alene? | ||
| ||
Den studerendes placering på praktikstedet. Tilknytning til gruppe/stue/afdeling. | ||
| ||
Organisering af praktikvejledning. Hvordan er praktikvejledningen organiseret og tilrettelagt? Hvordan inddrages den studerendes portfolio? | ||
|
Studerendes læringsmål, kompetencemålsstatus og praktikudtalelse for 3. praktikperiode |
Studerendes navn: |
|
| Praktikvejleders navn: |
|
Studerendes studienr: |
|
| Praktikvejleders mail: |
|
Studerendes klasse: |
|
| Praktiksted: |
|
Uddannelsessted: |
|
| Tlf. til praktikvejleder: |
|
Kompetencemål:
Den studerende kan gennem udvikling af pædagogisk praksis understøtte de tre målgruppers lærings-, udviklings- og omsorgsbehov og perspektiver i samarbejde med relevante aktører.
Læringsmål 1 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om institutionelle, organisatorske og ledelsesmæssige rammer for social- og specialpædagogiske indsatser, | Færdighedsmål: Den studerende kan agere professionelt inden for de givne institutionelle, organisatoriske og ledelsesmæssige rammer, | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde, helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 2 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om forskellige social- og specialpædagogiske tilgange og metoder, | Færdighedsmål: Den studerende kan foretage en faglig vurdering af de metoder, som anvendes på̊ praktikstedet, | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde, helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 3 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om tilgrænsende fagligheder og rammerne for tværprofessionelt samarbejde, | Færdighedsmål: Den studerende kan indgå̊ i tværprofessionelt samarbejde om løsningen af konkrete opgaver og/eller problemstillinger, | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde, helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 4 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om opgave- og ansvarsfordeling mellem målgrupperne, professionelle, frivillige og pårørende, | Færdighedsmål: Den studerende kan redegøre for egen faglighed, opgaver og ansvar i et mangefacetteret samarbejde, | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde, helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 5 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om forandringsprocesser og innovation, | Færdighedsmål: Den studerende kan deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde, helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Læringsmål 6 | |||
Vidensmål: Den studerende har viden om didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering, og | Færdighedsmål: Den studerende kan sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis og | ||
Hvad: | Hvorfor: | Hvordan (metoder): | |
Status på kompetencemål – Anvendes af studerende som forberedelse til statusmøde, helst i samarbejde med praktikvejleder | |||
Læringsmålets relation til kompetencemål: Uddyb, hvorledes læringsmålet bidrager med viden og færdigheder, der opfylder kompetencemålet. | Nuværende kompetenceniveau: Uddyb, hvor langt du er i arbejdet med læringsmålet. 1) Hvad har du nået? 2) Hvilke kompetencer har du udviklet? | Hvad skal læres for at opfylde kompetencemålet? Uddyb, hvad du mangler af viden og færdigheder i arbejdet med læringsmålet for at kunne leve op til kompetencemålet. Dvs. Hvad mangler du? | |
|
|
| |
Praktikvejleders praktikudtalelse | |||
Udtalelse om: 1) Hvorledes den studerende har arbejdet med læringsmålet og 2) hvorledes den studerende kan opfylde kompetencemålet i den resterende praktikperiode. |
| ||
Praktikvejleders generelle kommentarer | |
Her mulighed for udtalelse om generelle forhold ved den studerendes deltagelse i praktikforløbet. |
|
Dato for udtalelse
|
|
Indhold
Aktuelt...
Sommerfest
Så fik vi endelig mulighed for at afholde vores fælles sommerfest for os alle. Vi …
Birkelys sommertur
Birkelys sommertur gik også mod det jyske . Også for os var det vigtigt at …
Pilelys sommertur
Pilelys tur startede ved Vejle på en lejrplads tæt ved Gudenåens udspring.Vi var heldige med …
Spirens sommertur
Spirens sommer og opsamlings-tur gik igen i år til forskellige shelter og lejrpladser i Danmark. …
En tur på skaterbanen
Der var en del af drengene der havde en del energi i dag som skulle …
Fotos fra hverdagen
Her er lidt fotos fra afdeling “Spirens” hverdag. Der er nogen der går til ridning …