Relationspædagogik

Vi arbejder ud fra den tanke, at det er i relation til andre, at børnene/de unge udvikler både deres egenskaber, værdier og meninger.
Det er i relation og i dialog med andre, at vores børn/unge lærer noget om sig selv, som de kan arbejde med.

Relations pædagogik tager afsæt i en forståelse af, at det er via den gode relation, at vi kender børnenes udvikling og behov, og det er via den gode relation, vi får adgang til at arbejde med børnene/de unge og deres aktuelle behov.

Relations pædagogik omhandler ”det” der sker i mødet mellem mennesker – med fokus på mødet og samspillet mellem den professionelle voksne – pædagogen og barnet.

Det er i samspillet med andre mennesker, at vi udvikler vores selvforståelse, selvværd og selvtillid. Det er i relationerne, at vi giver og modtager anerkendelse. Derfor er relationer også centralt i forhold til den enkeltes læring.

Relations pædagogik er ressource orienteret. Det tager udgangspunkt i det, der er, og ikke i mangler og fejlfinding. Det handler om at fokusere på det, der fungerer, det der fungerer godt, og det der giver mulighed for udvikling og trivsel. Relations pædagogik er inkluderende og ikke ekskluderende.

Relations og ressource fokuseret pædagogik på Skovly har følgende omdrejningspunkter:

  • Ressource orientering – ikke finde fejl men styrke og arbejde med potentialet
  • Anerkendelse – vis anerkendelse og ros barnet/den unge for det det kan
  • Accept og respekt – medindflydelse og medinddragelse på eget liv
  • Opmærksomhed og kontakt – nærværende voksne
  • Omsorg og læring – gennem tæt kontakt med troværdige voksne støttes barnet i at udvikle sig
    Disse omdrejningspunkter omfavner den pædagogiske kerneydelse og indsats på Skovly.
    Kvaliteten af relationerne er afgørende for, hvorledes et barn oplever sig selv.

På Skovly arbejder vi i et struktureret miljø præget af forudsigelighed, tydelige rammer og grænser.
Som beskrevet er kernen i det pædagogiske arbejde relations pædagogikken, hvor vi møder barnet/ den unge anerkendende og med rummelighed. Herigennem skulle barnet/den unge gerne blive i stand til at få brudt med uhensigtsmæssige og begrænsende mønstre i forholdet til andre mennesker og sig selv.
En anden bærende faktor er omsorgsdelen i det daglige arbejde med børnene og de unge som er et vigtigt element til at opnå den nødvendige tillid og tryghed for personlig udvikling.

De børn og unge som flytter ind på Skovly, vil opleve voksne der lytter til dem og som tilbyder støtte og vejledning i de situationer, hvor der er behov for det. De vil mærke, at de voksne som arbejder på Skovly er autentiske og nærværende.

Vores fokuspunkter er blandt andet, at barnet/den unge får opbygget gode, solide redskaber både i forhold til at håndtere og forstå sig selv men også i sociale kontekster. At barnet/den unge får opbygget et fundament og en tro på sig selv.

Aktuelt...

Spirens Sommertur 2020

Spirens tur i år blev også i Danmark pga Corona-situationen. De valgte at tage til …

Pilelys Sommertur 2020

Pilely satte kursen mod Jylland til deres sommertur. Shelters, telte og bålpladser dannede rammen om …

Birkelys sommertur 2020

Birkelys sommertur var denne gang en vandretur med udgangspunkt i Odsherred. Vi fandt igen denne …

Skitur til Trysil 2020

Vores årlige skitur gik endnu engang til Trysil. Vi havde lejet tre store hytter og …

Sommertur – “Birkely”

Sommertur – “Birkely” På cykel og lejrtur i Odsherred De unge på Birkely havde valgt …

Sommetur – “Pilely”

Sommetur – “Pilely” På ekspedition til Vestjylland  Pilely’s sommetur gik til det vestjyske. Der blev …

Scroll til toppen